a) Pintar Cerdas
Pintar
Cerdas merupakan keupayaan umum yang istimewa dalam kebolehan aptitud, bakat
dan kreativiti yang tinggi Bermotivasi tinggi untuk belajar dan berjaya. Pintar
Cerdas IQ tinggi Mudah memahami pengajaran dan pembelajaran Menguasai sesuatu
kemahiran dengan mudah dan berkesan. Kamus dewan mengistilahkan pintar cerdas
sebagai cekap dan pandai, manakala cerdas didefinisikan sebagai sempurna akal.
Menurut Golant K. S., kanak-kanak yang pintar cerdas menunjukkan minat yang
tinggi bagi belajar, curiga dan mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi
kepada persekitaran serta berupaya menggabungkan beberapa maklumat dalam
menghasilkannya.
Pintar
cerdas sering dikaitkan dengan kebolehan intelek atau kecerdasan yang tinggi.
Bagaimanapun Ross, 1993 mendefinisikan kanak-kanak pintar cerdas iaitu gifted
and talented adalah kanak-kanak yang dikenal pasti semasa pra sekolah, sekolah
rendah atau menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang atau
menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap yang sangat tinggi
apabila dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain yang sebaya umurnya, sama
pengalaman atau persekitaran. Kanak-kanak ini menunjukkan keupayaan prestasi
yang tinggi dari segi intelek, kreativiti, seni atau memiliki keupayaan
kepimpinan yang luar biasa, atau cemerlang dalam bidang akademik yang khusus.
Kecerdasan
seseorang yang pintar cerdas juga diberi maksud tambahan iaitu lebih
kepada satu kebolehan yang matang jika dibandingkan dengan kebolehan
perkembangan (Jane Piirto, 1999).Sternberg dan Kaufman mendefinisikan
pintar cerdas sebagai satu kepintaran yang lebih berfokus kepada kebolehan
mengadaptasi, membentuk dan memilih keadaan yang menjurus kepada sesuatu
maklumat. Individu yang pintar cerdas boleh mengenalpasti kelemahan
dan kelebihan mereka sendiri malah mereka menentukan cara yang sesuai
menggunakan kelebihan mereka serta meminimumkan kelemahan mereka.
b) Berbakat
Pintar
cerdas dan berbakat adalah sesuatu perkara yang berbeza. Pintar cerdas merujuk
kepada kebolehan manakala berbakat adalah satu domain yang menjadikan manusia
menjadi lebih sempurna. Kedua-dua pintar cerdas dan berbakat ini boleh boleh
berkembang secara beberapa bahagian melalui beberapa jenis keghairahan,
penamaan, psikomotor, deria, intelektual, imaginasi, dan emosi (Sternberg R.J.,
2004). Gardner, 1993, mengganti istilah bakat dengan kecerdasan, saat
mengusung teori kecerdasan jamak atau multiple intelligence yang cukup banyak
dipakai. Sebilangannya ada sembilan kecerdasan atau bakat yang mungkin dimiliki
seseorang, iaitu logical mathematical, linguistic atau verbal, visual spatial,
musical, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, natural, dan moral
atau spiritual. Teori Gardner ini menjadi pegangan bahawa setiap orang memiliki
bakat unik dan berbeza. Orang tidak dapat dipaksa untuk meningkatkan prestasi
di luar bakat khusus yang paling menonjol pada dirinya.
c) Kreatif
Dalam
Kamus Dewan edisi keempat , kreatif pula bermaksud mempunyai kebolehan
mencipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru atau idea asli. Ini
bermakna kanak-kanak yang kreatif mampu menjana sesuatu idea yang baru
berdasarkan kepada aplikasi ilmu yang mereka pelajari. Menurut Lowenfeld (1975)
beliau percaya bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif. Penyataan ini
disokong dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh
dengan perasaan ingin tahu.
Maryland telah mendefinisikan pelajar kreatif
dan berbakat sebagai pelajar pertengahan atau pelajar sekolah menengah yang
telah dikenalpasti secara sah mempunyai bakat dalam bidang seperti kebolehan
intelektual umum, bakat spesifik dalam akademik ataupun kreatif, seni visual
dan seni tari (Bob Algonzine dan Jim Ysseldyke, 2006). Dalam Kamus Dewan edisi
keempat , kreatif pula bermaksud mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan,
dan mengembangkan sesuatu idea baru atau idea asli. Ini bermakna kanak-kanak
yang kreatif mampu menjana sesuatu idea yang baru berdasarkan kepada aplikasi
ilmu yang mereka pelajari.
Sternberg dan Kaufman mendifinisikan pintar cerdas sebagai satu
kepintaran yang lebih berfokus kepada kebolehan mengadaptasi, membentuk dan
memilih keadaan yang menjurus kepada sesuatu maklumat. Individu yang pintar cerdas
boleh mengenalpasti kelemahan dan kelebihan mereka sendiri malah mereka
menentukan cara yang sesuai menggunakan kelebihan mereka serta meminimumkan
kelemahan mereka.
No comments:
Post a Comment