Friday 10 October 2014

PENULISAN REFLEKSI KEMAHIRAN BELAJAR

PENULISAN REFLEKSI
            Kemahiran belajar ditakrifkan sebagai keupayaan atau kecekapan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk membolehkannya mengumpul, memproses dan merumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pembelajaran seumur hidup. Cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan satu kombinasi berbagai strategi dan kemahiran belajar. Setiap cara dan kemahiran adalah berguna dan sesuai dengan konteks, suasana, masa dan tempat yang tertentu.
  
          Dalam melaksanakan pengajaran, guru sentiasa dikehendaki mengintegrasikan kemahiran - kemahiran   generik seperti kemahiran belajar, kemahiran berfikir kreatif dan kritis, kemahiran teknologi maklumat dan kemahiran mentaksir dan menilai, supaya dikuasai oleh pelajar.  Bagi mengendalikan pembelajaran berpusatkan pelajar dan berdaya fikir guru perlu menggunakan teknik-teknik pengurusan pembelajaran yang sesuai.
            Kemahiran belajar merupakan salah satu kemahiran utama dalam pengajaran dan pembelajaran bestari. Ianya bermula dari menentukan bahan yang optimum hingga ke pemerolehan maklumat dan seterusnya memproses maklumat. Dengan wujudnya ledakan maklumat, pelajar harus mahir dalam pemerolehan maklumat secara efektif dan efisen. Seterusnya bahan yang diperolehi perlu diproses supaya lebih mudah difahami. Ini dilakukan dengan menggunakan kaedah-kaedah tertentu.
            Sebagai bakal guru yang akan mendidik pada masa hadapan saya perlu menguasai kemahiran belajar ini. Hal ini demikian kerana dengan adanya kemahiran belajar, saya boleh mengaplikasikan kemahiran tersebut semasa mengajar kanak-kanak pendidikan khas. Apa yang saya dapat sepanjang pembelajaran saya bagi subjek GKB1053 iaitu Kemahira Belajar termasuklah kerja kursus projek yang saya jalani adalah kepentingan memguasai kemahiran belajar ini. Terdapat banyak kepentingan atau faedah yang telah saya dapat dalam mempelajari subjek ini. Antarnya ialah penggunaan celik akal secra optimum bagi menyelesaikan masalah-masalah yang wujud disekeliling kita. Sebagai contoh kerja kursus projek saya meminta saya mencipta sebuah blog sendiri. Pada asalnya saya tidak mengetahuinya tetapi apabila telah dibeitahu oleh pensyarah serta rakan-rakan yang celik IT ini maka saya mudah untuk melaksanakan tugasan tersebut. Selain itu juga apa yang telah saya ketahui dan fahami saya sebarkan kepada rakan-rakan saya yang tidak faham bagaimana hendak  melaksanakan tugasan ini dengan sempurna.
            Selain daripada itu juga terdapat kepentingan lain iaitu melatih pelajar mengumpul maklumat dengan cekap. Hal ini demikian kerana sepanjang pembelajaran sayadalam subjek ini, kemahiran mengumpul maklumat dengan cekap amat penting kerana ada tajuk-tajuk tugasan yang meminta saya membuat pembentangan secara berkumpulan dihadapan menggunakan ‘powerpoint’. Oleh itu, jika saya tidak mempunyai kemahiran mengumpul maklumat dengan cekap agak sukar unntuk membuat pembentangan tersebut dengan mempunyai isi yang padat dan ringkas.
            Selanjutnya, apa yang saya dapat dalam mempelajari subjek ini adalah ianya untuk mencungkil serta mengasah bakat serta potensi seseorang. Hal  ini demikian kerana saya telah mempunyai kemahiran dalam bidang IT sejak dari sekolah rendah lagi tetapi oleh kerana saya kurang mengaplikasikan kemahiran tersebut dalam kehidupan seharian maka kemahiran itu semakin lama semakin tumpul dan hilang. Jadi apabila belajar dalam subjek, pensyarah-pensyarah cuba mencungkil dan mengasah bakat pelajar-pelajarnya seperti saya agar pada masa akan datang menjadi seorang pendididk yang berkemahiran tinggi dalam bidang IT.
            Seterusnya, saya dapat melihat bahawa sepanjang tempoh pembelajaran saya dalam subjek Kemahiran Belajar ini ia melatih individu menghadapi cabaran pembelajaran dan seterusnya bermotivasi menghayati pembelajaran sepanjang hayat. Ini kerana hidup sebagai seorang yang bergelar pelajar adalah penuh dengan cabaran. Hal ini demikian kerana ada sesetengah subjek  agak sukar untuk difahami tetapi dengan kesukaran itulah kita jadikan ia sebagai motivasi diri agar subjek tersebut mampu kita kuasai. Di samping itu, ia juga mampu meningkatkan daya ingatan pelajar. Hal in demikian kerana proses pembelajaran saya di dalam kuliah adalah sepenuhnya menggunakkan teknologi yang disediakan dalam makmal komputer. Oleh itu, proses mencatat penting dan lebih penting lagi adalah proses mengigat apa yang talah dipelajari. Ini kerana tidak smua perkara pensyarah mampu untuk mengajar dalam waktu yang singkat. Bagi memudahkan proses pembelajaran maka pensyarah akan memberitahu apa yang dikehendaki dalam membuat sesuatu perkara itu. Semasa inilah penggunaan daya ingatan pelajar digunakan secara maksimum.

            Kemahiran belajar ini juga memudahkan seseorang pelajar untuk mendapatkan ilmu secara sistematik dan bermakna. Apa yang dapat saya lihat dan rasai dengan menggunakan teknologi maklumat ia memudahkan segala urusan seharian saya termasuklah dalam menyiapkan tugasan yang diberikan. Selain itu,  dengan adanya kemahiran ini dalam setiap diri bakal-bakal pendidik, kita memudah proses pebelajaran dan pengajaran didalam kelas. Hal ini demikian kerana kita memudahkan pelajar-pelajar mendapat ilmu dengan secara sistematik dan bermakna. Mereka mudah memahami dan mengingati apa yang telah diajar kepada mereka.
            Apabila saya mempelajari kemahiran belajar ini, saya dapat mentafsirkan bahawa ianya juga untuk memupuk minat dan amalan suka belajar dan sentiasa meningkatkan pengetahuan dan daya intelek sepanjang hayat. Ini kerana apabila kita pelbagaikan cara belajar, secara tidak langsung kita akan minat untuk belajar dan akan memberikan tumpuan lebih lama dalam proses pembelajaran tersbut. Teknik ini juga sebenarnya boleh digunakan semasa saya sebagai bakal pendidik mengajar pelajar-pelajar yang kurang atau tumpuan mereka mudah terganggu semasa proses pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas. Justeru itu secara tidak langsung pelajar-pelajar yang tidak berminat untuk belajar akan menjadi minat apabila kita pelbagai teknik mengajar seperti menggunakan teknologi maklumat ini di dalam kelas.
            Lanjutan daripada itu, saya juga dapat pengalaman baharu iaitu pengetahuan baharu. Walaupun saya telah didedahkan tentang IT ini daripada sekolah rendah tetapi banyak perkara yang saya tidak ketahui. Sebagai contoh menggunakkan powrpoint dngan sempurna, mencipta blog sendiri dan banyak lagi. Selain itu juga, apabila saya belajar subjek Kemahiran Belajar ini secara tidak langsung ia memupuk keyakinan dalam diri saya untuk berdepan dikhalayak ramai. Hal ini kerana saya seorang yang tidak berani menonjolkan diri tetapi dengan tugasan yang diberikan mengakibatkan saya agar berdiri dan menerangkan dapatan kajian saya dikhalayak ramai maka secara tidak langsung perasaan malu itu hilang dan digantikan dengan keyakinan diri.
            Kemahiran belajar juga mengajar saya untuk menguruskan masa dengan sempurna dan berkesan. Ini kerana sebagai seorang pelajar masa amat berharga pada saya. Ini kerana lumrah menjadi seorang pelajar banyak dengan tugasan dan sebaginya. Jadi saya perlu menguruskan masa dengan tepat dan berkesan agar tiada satu pun kerja saya yang tertangguh atau tidak siap. Saya perlu membahagikan masa antara perkara yang penting dan segera, dengan perkara yang penting tetapi tidak segera ,dan juga dengan perkara yang langsung tidak penting.
            Ia juga memupuk disiplin dalam belajar. Apabila mempelajari kemahiran belajar ini, ia membuatkan saya displin dalam belajar. Saya membuat jadual waktu belajar dan perlu mengikutinya dengan berdisplin. Hal ini kerana dengan berdisplin dalam belajar barulah seseorang itu dapat menguruskan kehidupannya dengan sistematik dan sempurna. Selain itu dengan wujudnya disiplin dalam belajar maka secara tidak langsung saya dapat membina budaya belajar yang betul dan berkesan. Saya mampu membuat ualngkaji untuk setiap subjek yang saya ambil dan mampu menguasainya secara menyeluruh. Saya juga dapat mngimanbangkan antara kokorikulum dan akademik. Justeru itu, apabila kita mampu untuk mendisplinkan diri apabila belajar maka secara tidak langsung kita mampu membina budaya belajar yang betul dan berkesan dalam kehidupan seharian bukan sahaja sebagai seorang pelajar malahan sebagai seorang individu yang berjaya.
            Lanjutan daripada itu apabila berdisplin dalam belajar dan dapat membina budaya belajar yang betul dan berkesan maka dengan itu ianya dapat meningkatkan pencapaian saya. Hal ini demikian kerana apabila berdisplin dalam belajar ianya mambuatkan diri saya mampu memberi tumpuan dalam pelajaran dengan sempurna. Oleh itu, apabila saya mampu memberi tumpuan ketika belajar maka dengan mudah ia meningkatkan pencapaian saya dalam apa jua aspek terutama sekali apabila saya menjawab kertas peperiksaan. Selain itu, ilmu pengetahuan saya akan bertambah dari sehari ke sehari. Ini membolehkan saya meningkatkan lagi pencapaian saya dalam bidang yang saya ceburi ini.
            Tambahan pula, kemahiran belajar telah mengajar saya untuk mencapai cita-cita dan matlamat diri. Hal ini demikian kerana apaila kita mempunyai kemahiran dalam belajar kita akan berjaya mengejar cita-cita dan matlamat diri. Jika kita mampu untuk menguruskan kihidupan kita agar lebih sempurna tidak mustahil untuk kita mengecapi cita-cita dan matlamat diri. Kita perlu memupuk semangat yang tekat dan azam yang tinggi agar cita-cita dan matlamat diri ini dapat dicapai apabila sampai pada waktu yang kita tetapkan. Kemahiran belajar bukan sahaja untuk diri sendiri mencapai cita-cita dan matlamat diri malah kita juga boleh mengaplikasikan ilmu pengetahuan kita kepada orang lain khususnya saya sebagai bakal pendidik boleh membantu pelajar-pelajar saya untuk mencapai cita-cita dan matlamat diri. Ini kerana saya berharap bahawasanya saya menjadi seorang pendidik yang berintergriti dan berwawasan tinggi.


            Kesimpulannya, Kemahiran Belajar adalah satu proses tindakan seseorang untuk mendapatkan perubahan tingkah laku yang baru secara keseluruhan. Tambahan pula, Kemahiran Belajar juga dikenali sebagai hasil pengalaman individu iyu sendiri dalam melaksanakan interaksinya dengan persekitaran. Selain itu. Kemahiran belajar merupakan satu proses yang digunakan oleh seseorang untuk memproses maklumat yang diperoleh dan membawa kepada perubahan atau peningkatan tingkah laku. Dalam kemahiran belajar ini, hanya beberapa maklumat penting sahaja yang masuk ke dalam minda dan disimpan dalam memori. Hal ini dapat mengelakkan daripada seseorang itu terlupa akan maklumat yang penting.

No comments:

Post a Comment